måndag 14 juli 2014

FALSTERBO RUNT

Min relation till Falsterbo har inte varit helt okomplicerat.
Jag har endast paddlat där en gång tidigare och det var ganska tufft. Jag var grön som paddlare då och mycket blev fel. Jag fick massor av grus i skeddan när vi skulle lägga ut från stranden efter lyftet vid sälskyddsområdet och fick paddla i hård sidovind utan skedda. Skeddareglaget gick sönder dessutom och det smarta tricket med snöre i skeddan så en kompis kunde dra ut skeddan hade jag inte fattat. Mina kläder var katastrof. Bomullstrosor är nästan det värsta man kan ha som paddlare. Kallt och torkar aldrig. Jag frös som en bandhund i vinden och kylen och använde varje paus att dra av mig kläder och försöka få på mig något torrt. Blottade mig för lokalbefolkningen. Hann knappt äta. Paddlade helt fel i förhållande till vinden och inloppet till kanalen som verkade ganska nära kändes som om man aldrig skulle nå.
Sällan har jag varit så trött.

Min långfärdskompis Marie hade också lite dåliga erfarenheter av sträckan så vi har undvikit den i några år.
Men nu skulle vi ta tjuren vid hornen. Åren har gått, jag har blivit en bättre paddlare, snöret är på plats på skeddan och framförallt har jag ylletrosor - och bättre kläder.

Oturligt nog lyckades vi pricka årets sämsta dag: Krock med Falsterbo Horse Show och jättelånga bilköer. Efter lite dividerande ändrade vi iläggningsplats till en liten strand precis innan kanalen.
Moderaterna höll till där men det är smällar man får ta.

Vi paddlade iväg genom kanalen, fick vänta lite på grönt ljus men sedan blev det en härlig medvindssträcka fram till sälskyddsområdet. Såg en liten säl på väg dit.





Vid sälskyddsområdet blev det nya divideringar eftersom någon tyckte man hade flyttat den fina rännan man kunde dra sin kajak i om man inte ville paddla runt hela skyddet.
In mot land tappade jag lite koncentration, fick en våg in från sidan och var på väg att slå runt. Men mitt låga stöd satt där det skulle - och vilken underbar känsla det var att känna att kajaken var på rätt köl igen.
Egentligen borde jag kanske slagit runt så jag kunde träna roll i skarpt läge men nu gjorde jag inte det.
Vi såg många sälar här!


Några utmanade ödet och blandade sig med golfare men alla lyckades ta sig över till andra sidan där vi parkerade oss på rätt sida om skylten inför en välbehövlig lunchpaus.




Det här går ju bra tänkte jag innan jag såg nyhetsflashen på min Iphone: Klass 1 varning i Skåne. Mycket regn.
OK. Vi hann komma i kajakerna innan regnet kom så det var ju skönt.


Turligt nog blev det bara ett härligt lätt sommarregn, vi paddlade på och spetsade in oss på en fikaplats - som visade sig vara fågelskyddat till 15 juli. Många att ta hänsyn till kring Falsterbo. Såg mer säl också.
Vi gick iland innan fågelskyddet för eftermiddagsfika, ett par drog kajaken över land medan vi andra paddlade runt udden med förhoppning om att det inte skulle vara alldeles för grunt. Det gick bra! Vi slapp lämna kajakerna.




Sträckan in mot kanalen är lite seg, men denna gång hade jag gott om krafter kvar så jag kände mig ändå nöjd och glad över denna långfärd. Torr och fin i mina ylletrosor.

Drygt 3 mil fick vi ihop. Bra så!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar