söndag 15 juni 2014

LEK MED CARIN GREEN


Till min stora lycka har jag börjat klara rollen nu. Inte för att jag kommer klara det i skarpt läge men jag är ändå väldigt fascinerad av att det går att få runt 25 kg kajak. När jag började med paddling var jag oerhörd imponerad av dom som kunde rolla och trodde aldrig jag skulle kunna klara av det. Då var det bara klubbens tuffa killar som kunde rolla.
Sedan har Helen Wilson varit här ett par gånger och hållit kurs och nu är vi många tjejer (eller tanter) i klubben som har börjat få kläm på rollen. Kul som bara det!

Denna helgen hade Lisbeth fixat att Carin Green skulle hålla både roll- och teknikkurs för klubbmedlemmar och andra intresserade. Stackars Lisbeth har brutit handen och kunde inte vara med och själv var jag lite osäker på om jag skulle utsätta mig för en ny instruktör. Nu när det funkar med Helens taktik var jag rädd för att klydda till det.

Men givetvis blev det att jag anmälde mig. Den som inget vågar inget vinner och dessutom är det alltid kul och givande att gå kurs.

När jag dagarna innan kursen bara skulle finslipa rollen lite kom jag inte runt alls så jag var lite orolig för hur det skulle gå.
Det gick bra. Jag kom runt som jag skulle och Carin klyddade inte till det alls. Tvärt emot. Även om hon använder andra ord än Helen var det givetvis samma princip. Jag rollade utan kapell och Carin sa att mitt benarbete var bra. Kul att höra för det har jag funderat kring. Ingen har liksom tittat på det innan.

So far so good!
Då var det dags att testa grönlandspaddeln. Det gick också bra - tills Carin kom och sa att med en grönlandspaddel skall man kunna göra svåra rollar och att man skulle hålla helt i ändan på paddeln.
Då blev det svårt! I mitt huvud i alla fall. Så himla mycket paddel att svänga runt.
Jag tog i för fullt och glömde att ta det lugnt och fint som man skall och framförallt glömde jag bort spagettihuvudet som Carin kallar det när huvudet skall hänga bakåt och komma upp sist. Eftersom ett huvud väger 8-10 kg ungefär.
Jag blev trött och det blåste upp rejält men jag kämpade på in i det sista och nu är det bara att träna vidare. Händerna på bröstet, lugnt och fint och huvudet upp sist.


Vi var 4 grupper som kämpade denna dag.
Först nybörjare, sedan medel/vi som får till det ibland och sist avancerade.
Jag var i medelgrupp med Tina och Thomas och här visar Carin oss hur vi skall göra.

Vinden var väldigt rättvis. Riktigt lugnt för nybörjarna, vår grupp hade också lugnt i början, sedan började det blåsa upp så vi fick lite mer realism, vinden höll i sig till andra medelgruppen och ökade på till dom avancerade.

Vinden lockade fram kitesurfare och hundarna på Ribban tyckte det var askul med vågorna:






En fin dag. Jag tror alla var nöjda.
Inte minst Lennart. Han har ny fantastisk kajak. Tiderace givetvis! Tillsammans med sin älskade Avanaq-paddel blev det ett vinnande recept.

JA där satt den!

Jag är själv grymt nöjd med min Tiderace. Fast jag har haft den i över 5 år har jag inte hittat någon annan kajak som jag hellre vill ha. Kul att Lennart också är nöjd.


10 paddlare avslutade dagen med tapas och öl och vin på Mosaik.  Hur trevligt som helst.


Söndag och dags för teknikträning. På förmiddagen nybörjare som badade i hamnen och på eftermiddagen oss lite mer erfarna. Vi fick själva önska vad vi ville lära oss och Carin antecknade frenetiskt.


Väl ute på havet (vi vägrade bada bland råttorna i kanalen) låtsades Carin att hon var långfärdspackning för att se vad som händer med kajaken som är fram- eller baktung.


Vi tränade på effektiv paddling framåt, olika styrtag, sidoförflyttning i fart, paddla baklänges med mera.

En lugn och fin och solig dag som gav oss många nya saker att träna på.
En härlig start på min SEMESTER.


Kolla mer på KFÖ-bloggen

http://kfolangfard.blogspot.se/2014/06/en-larorik-helg.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar