måndag 10 juni 2013

ATT PADDLA KULLEN



Det finns några ställen jag gärna vill paddla.
Grönland givetvis, men det lär nog inte bli denna veckan.

Ett annat önskemål har varit Kullen. Känns maffigt, liksom. Samtidigt vet jag hur där kan se ut i dåligt väder så respekten fanns. Svårt att planera in en långfärd dit i god tid eftersom det är så väderberoende.

Nåja. I lördags hade i alla fall Niklas tänkt sig att det skulle bli av.
Vädret skulle bli soligt och lugnt och vi gav oss iväg med gott humör.
Planen var Mölle-Arild så vi började med att ställa en bil i Arild. Där träffade vi ett gäng som hade varit i Mölle och tyckte det blåste alldeles för mycket. Jaha. Vi körde dit i alla fall, men våra vänner där hade beslutat att vi skulle starta i Arild för att få det lite lugnt i början - så fick vi se hur långt vi kom. Bra beslut.

Kom omsider iväg och fick se Nimis från havssidan.


Sedan paddlade vi på, fikade på lite småkinkiga ställen eftersom vågorna låg på,  -vågorna blev större men det kändes inte otäckt alls. Carol ville att jag skulle ligga nära henne ifall att - fast hon bjöd aldrig på test av kamraträddning i stökigt vatten.
Ingen av oss hade paddlat där innan. Carol hade klättrat där så hon var nog den som hade bäst koll på avstånden.
Till min store glädje lyckades vi ta oss ända ut till fyren! Härligt!

På väg tillbaka skulle vi testa dom där mysiga grottorna som jag har sett på bild i Erik och Pias blogg
www.kajak.nu

Fast nu var det rätt rörigt vatten. Den första grottan bedömde vi vara för svår, men sedan såg jag Erik ge sig in i den andra. Fint, tänkte jag - då följer jag efter. Direkt när jag hade bestämt mig hörde jag världens BRAK. Jaha, vad gör man då? Jag som precis hade lagat klart min kajak. Paddla baklänges kändes inte som något alternativ och dessutom tänkte jag att jag fick in och kolla om Erik låg där med kajaken i två delar. Så illa var det som tur var inte, men han hade på något sätt felbedömt en våg och slagit i rejält. Jag "kände" stenen, men klarade mig fint. Kul!

Och framförallt kul att äntligen få paddlat Kullen. Visst! Jag vet att det inte precis är Kap Horn eller så - men var och en får välja sina egna små äventyr!

Läs mer på http://kfolangfard.blogspot.se/2013/06/kullen-8-juni-2013.html

Ser du paddlaren?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar