måndag 29 oktober 2012

UNDERBARA BLEKINGE




Årets sista organiserade långfärd (förutom luciapaddlingen då). Mycket vemodigt!
Vi har alltid haft kanonväder på våra Blekingepaddlingar, men när jag cyklade hem i torsdags kväll började jag bli tveksam till hur det skulle gå denna gång. Det regnade horisontellt, haglade, blåste så jag nästan inte kunde hålla balansen på cykeln och i Pildammsparken dränktes jag av ett ton kringflygande löv. Visserligen är jag inte så väldigt väderkänslig, men detta var lite för mycket.

Fredagsmorgonen kom, jag cyklade ner mot klubben, solen gick upp och det kändes rätt så bra.
Som vanligt körde Mia och jag upp på morgonen för att tjuvstarta med en egen liten paddling.
Så hade det varit hittills i alla fall. Nu var det ruggigt och fortfarande ganska blåsigt och Mia började förhöra sig om promenadstiger och andra aktiviteter. Hjälp!
Jag började bli orolig över att vi inte skulle komma ut på havet så jag hotade med att skriva i långfärdsbloggen att hon bangade ur. Det tog två minuter så stod hon där i torrdräkten och var redo.
Vilket givetvis var ett lyckokast för när man väl sitter i kajaken ångrar man sig aldrig!





Vi fick en underbar runda runt Tjärö och några småöar, vinden mojnade och det blev en härlig höstkväll på havet innan vi ställde oss vid grytorna på vandrarhemmet.

15 paddlare blev vi denna gång. 13 från KFÖ och Göran och Marie från Växjö.
Innan avfärd skrev Marie såhär på facebook:

Packa, packa, packa - paddling i Blekinge står på helgens schema, med fördrink, trerättersmiddag, vin, säng och serverad frukost 

- kanotklubbar förstår sig på det här med bekvämlighet lite mer än Friluftsfrämjandet.


Således fixade Mia och jag (mest Mia om man skall vara ärlig) en härlig höstgryta


som vi alltså avnjöt efter fördrinken och förrätten och innan efterrätten.
Friluftsliv är tufft!

Natten blev kall och lördagsmorgonen kom med sol, vindstilla och frost på kajakerna.
En härlig morgon men verkligen tur att Göran hade tagit med poggisar till mig annars hade jag nog frusit fingrarna av mig.








Efter frukost satte vi kurs mot Tärnö 




och eftersom det var nästan vindstilla kunde vi för en gångs skull lägga till på utsidan av ön. Rakt ut mot öppna havet. Vilken känsla!



Carol i full fart mot spritköket och sin 3 rätters-lunch.

In mot Järnavik.

Tur att vi fick ihop 3 mils paddling för lördagens 3-rätters var minst lika gedigen som fredagens.


Gisli förbereder lördagsmiddagen.

Av olika skäl blev vi lite färre paddlare på söndagen, men vi fick en ny toppendag med sol, paddling genom vasskanalen (som hade breddats sedan sist), kollade om Kofi Annan var hemma men det var han inte och en lång härlig lunchpaus längst in i otroligt vackra Svalemålaviken.


Kväll i Järnavik.
Läs mer på

http://kfolangfard.blogspot.se/2012/10/hostapaddling-i-blekinge-26-28-augusti.html

3 kommentarer:

  1. Tack än en gång för en kanonhärlig tur och trevlig gemenskap. Uppskattar verkligen detta sätt att umgås. Vi ses!

    SvaraRadera
  2. Bekvämligheter gör att man orkar mer. 3 mil! Jag är imponerad över mig själv.
    Tack än en gång! Och underbara bilder, Anne-Grethe!!

    SvaraRadera
  3. Tack Göran och Marie!
    Det var jättekul att ni följde med och att ni är nöjda!

    SvaraRadera