torsdag 13 september 2012

KANALDRAMA OCH SURFSKI

Paddlingssäsongen rullar på.
I lördags blåste det riktigt mycket så det blev första kanalrundan på mycket länge.
Inte så spännande, så då får man skapa sin egen lilla dramatik:
Vi har lagt till vid bryggan vid Slottskaféet och myser med pannkakor med mjukglass då en familj kommer förbi och undrar om vi är ute och paddlar. Jodå. Och om vi en av med en kajak? Nejdå.
En Tiderace. EN TIDERACE? Åh, hjälp. Min älskade kajak hade gett sig iväg och jag fick lite skamsen hitta upp den i skogen på andra sidan kanalen där dom trevliga människorna hade dragit upp den. Sedan upptäckte Erik att även Nelon var borta, men den hade snällt parkerat sig i vassen ganska nära bryggan.
Nästa gång kanske vi förtöjer lite bättre.

Nåja. I dag var så dags för nästa äventyr: SURFSKI.
Vi hade ju tjuvtestat på Tjärö, men nu var det lite vågor och dags för nästa utmaning.
Leif från Aterra höll en liten minikurs och sedan var det fritt fram.
Visserligen är Aterras slogan
Hur vet du att du har kul.....
om du inte blir blöt
men jag var trots allt glad över att jag lyckades hålla mig i kajaken. Allra gladast var jag faktiskt över att det låga stödet kom automatiskt dom två gånger jag höll på att slå runt och att jag med det lyckades komma på rätt köl igen. Ulf i MKK säger att vi havspaddlare är dåliga på lågt stöd, men jag tror jag kanske har kvar refleksen från min "forspaddlingskarriär" för fruktansvärt länge sedan.

Forspaddling på 70-talet. Jag sitter i skummet där framme.



Många var jätteduktiga och några fick bada mycket. Inga namn nämnda, men dom flesta var inte av det kvinnliga könet. Det finns många teorier kring orsaken till detta och ofta handlar det om stora kvinnorumpor och muskulösa manliga överkroppar. Inte för att jag såg så väldigt många supermuskulösa, men något skall man ju skylla på.
Allra duktigast var tävlingsungdomarna i MKK fast dom är ju vana vid väldigt ranka kajaker.
I alla fall kom det riktigt mycket folk som ville testa och det var ju jättekul!

Leif visar hur man tar sig upp i kajaken när man har slagit runt.

Anneli värmer upp.

..och så ger vi oss ut.

Bättre balans i början om benen hänger utanför.

Men rätt som är så ligger man där och plaskar.


Mycket folk som ville testa.







Mörkret börjar sänka sig och Viktoria i MKK tänder grillarna inför gemensam grillning för KFÖ och MKK.







Mer på
http://kfolangfard.blogspot.se/2012/09/och-surfskiaventyret-fortsatter.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar